Auchan Magyarország – A vásárlók megszólítása és társadalmi érzékenyítés

Francia székhelyű multinacionális vállalat, több mint 1500 kiskereskedelmi áruházzal van jelen a világban és 19 áruházzal és benzinkutakkal Magyarországon. Közel 7000 főt foglalkoztatnak Magyarországon, és jelenleg a munkavállalóik 6%-a megváltozott munkaképességű.

A jógyakorlat részletes leírása, kitűzött céljai

A francia tulajdonú Auchan 2009 óta alkalmaz Magyarországon megváltozott munkaképességű munkavállalókat. 2010 óta háromszor kapták meg a Fogyatékosság-barát Munkahely minősítést. Jelenleg 366 megváltozott munkaképességű dolgozójuk van, ami a teljes hazai munkaerő állományuk 5,8%-át jelenti, ennek további emelését tervezik: 2015-re 6%-ot tűztek ki, 2018-ra már 1000 fő foglalkoztatását tervezik.

A cég közel 50 szervezettel, alapítvánnyal, szolgáltató partnerrel áll kapcsolatban, amelyek a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatását támogatják.

Eredetileg már meglévő munkakörökbe vették fel a jelentkezőket: többségében a pénztárban ajánlottak munkahelyet számukra, valamint host és hostess, továbbá árufeltöltő és csomagolói munkakörökben. 2013 óta új munkaköröket alakítottak ki a korábban meglevő munkakörök részfeladataiból, mint például a lejáratiidő-felelős, a növénygondozó a kertészeti osztályon, az áruvédőző munkatárs, amelyek kimondottan egy-egy munkafolyamatra koncentrálnak.

A cég tudatosan használja a Fogyatékosság-barát Munkahely brandet a marketingjében a társadalmi felelősségvállalás részeként. A készülő esélyegyenlőségi terv is tartalmazza valamint az éves vállalati policynek is része a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatása. A legutóbbi vállalati policy már nemcsak a foglalkoztatást, hanem az alkalmazott munkavállalók hatékonyságának fejlesztését is megcélozta.

 

A bevezetés előzményei, okai, a jógyakorlat résztvevői és felelősségeik

A magyarországi foglalkoztatás helyi kezdeményezésre indult, bár korábban a lengyel üzletekben is alkalmaztak hallássérült pénztárosokat. A magyarországi cég is hallássérült munkavállalókat keresett elsőként, ami önmagában megváltoztatta a felvételi eljárást és nemcsak új technikákat, teszteket tett szükségessé, hanem szemléletváltást is követelt a HR részéről.

Komoly előkészítés előzte meg a megváltozott munkaképességű munkavállalók első felvételét, amelybe bevonták a cég dolgozóit is.

2013-ra a megváltozott munkaképességű munkavállalók száma szükségessé tette egy külön munkakör létesítését kifejezetten a felvételük és a foglalkoztatásuk irányítására: ő a foglalkoztatást támogató HR-vezető.

„(…) valóban ugyanolyan munkatársnak tekintjük őket, mint bárki mást, ugyanúgy a csapatnak
abszolút a tagja lehet nem megkülönböztetve, és abszolút arra törekszünk, hogy mindegyik munkatárs hozzáadott értéket tudjon teremteni.”

(HR-munkatárs)

 

Nehézségek, pozitívumok, eredmények és kulcs sikerfaktorok

A kezdetek a megfelelő – felvételi, munkahelyi integrációs, stb. – módszerek megtalálásáról szóltak. Számos új jelenséggel és feladattal találták szembe magukat, amelyeket szakértőkkel, szakmai szervezetekkel szorosan együttműködve és egyeztetve igyekeztek megoldani. A cég eddigre már tett szert valamennyi gyakorlatra, de folyamatosan merültek fel új fejlesztési igények és feladatok. Ilyen feladat volt például eldönteni azt, hogy mi elfogadható, általános jelölés, ami a vásárlók felé – a félreértések elkerülése végett – jelzi, hogy a pénztárban megváltozott munkaképességű hallássérült ül, és ami ugyanakkor nem kelt ellenérzést a munkavállalóban sem. A kasszák előtt egy megállító tábla tájékoztatja a vásárlókat, hogy a pénztárban hallássérült munkatárs ül.

Hogyan lehet több megváltozott munkaképességű embert toborozni és megtartani? Ez kulcskérdés a vállalat számára, mivel az utóbbi egy-két év tapasztalata, hogy a korábbinál jóval kevesebben jelentkeznek és rövidebb ideig maradnak az áruházlánc alkalmazásában.

 

A jógyakorlat eredményességének mérése, értékelése

Pozitív, hogy az áruházlánc a teljes magyarországi hálózatában törekszik a megváltozott munkaképességű munkavállalók alkalmazására, tehát a vidéki telephelyek is lehetőséget adnak az ott élő érintetteknek a munkára. A cég méretéből adódóan nagy foglalkoztatónak számít a megváltozott munkaképességű munkavállalók körében.

Az, hogy hallássérült emberek ülnek a pénztárban, szemléletformálást is jelent, hiszen ezáltal a napi sok ezer vásárló kerül kapcsolatba fogyatékossággal élő emberrel.

A jógyakorlat fokmérője lehet, hogy sikerül-e olyan körülményeket, fejlődési lehetőségeket biztosítani a munkavállalók számára, amely maradásra ösztönzi őket.

 

További tudnivalók

Esélyegyenlőségi terv: https://auchan.hrfelho.hu/eselyegyenlosegiterv
Image videó – Ne hallgass az előítéletekre: https://www.youtube.com/watch?v=T9egz9x1wKk
Image videó – Speciális bevásárlókocsik:  https://www.youtube.com/watch?v=Vf8-jVy4WdE
Image videó – Karrier a megváltozott munkaképességűek számára: https://www.youtube.com/watch?v=PhEzSl6Y3Ko