Norvégiai jógyakorlat: a védett foglalkozástól a nyílt munkaerőpiacig – a versenyszféra igényeinek feltérképezése

A Ringer i Vannet (Hullámkörök a vízben) projekt kötötte össze a A2G rehabilitációs szolgáltató cégnél, azaz védett munkahelyen dolgozó Ronnyt, a nyílt munkaerőpiaci Frydenbo céggel. A projekt keretén belül a nyílt munkaerőpiaci cégek csupán egy ügyfélkapcsolati menedzserrel tartják a kapcsolatot, aki viszont több rehabilitációs szolgáltató cég alkalmazottjait tudja nyílt munkaerőpiaci igényekre, vagyis nem védett foglalkoztatásra ajánlani. A munkaadó cégek ismerete, és a munkaadók bizalmának megszerzése, amit az ügyfélkapcsolati menedzser hosszú idők alatt épít ki.

A jógyakorlat részletes leírása, kitűzött céljai

Ronny két éve volt munkanélküli, és már a munkanélküliség kezdetén szorongóvá és kétségbeesetté vált. Sok állásra jelentkezett ugyan, de egyik helyen sem számítottak rá. Az egyéves táppénzes időszakot, majd az egyéves rehabilitációt követően az A2G nevű, szakképzési rehabilitációs szolgáltatónál helyezkedett el. Az A2G Kft. a helyi önkormányzat tulajdonában áll a norvég Munka- és Jóléti Hivatal (NAV) révén. A Ringer I Vannet program ügyfélkapcsolati menedzsere mutatta be Ronnyt az autóbérléssel foglalkozó cégnek, a Frydenbo sixtnek.
A Frydenbo szeretett volna a Ringer I Vannet program keretén belül egy személyt foglalkoztatni, így jött létre a találkozó. Az ügyfélkapcsolati menedzser alaposan feltérképezte a munkaadói igényeket és a képzettségre vonatkozó feltételeket a pozícióval kapcsolatban. Ronny megfelelő jelölt volt, így önéletrajzát és álláspályázatát továbbította a cég számára. Mindhárom fél találkozott egy interjúra, és mindannyian egyetértettek abban, hogy Ronny elkezdheti a szakmai gyakorlatot azzal a kikötéssel, hogy a cél az állandó foglalkoztatás.
A három hónapos gyakorlatot követően Ronnynak teljes idejű állást ajánlottak: félmunkaidőben a Frydenbo autókár részlegnél kapott pozíciót, és a munkaidő másik felében pedig a Frydenbo sixt autóbérlő cégnél. Ronny örömmel fogadta el az állást.


„Számomra javítja az életminőséget, hogy van egy munkahelyem, ahova minden nap elmehetek. Be tudom bizonyítani, hogy vagyok elég jó, és hogy megint érek valamit a munka világában.”


(Ronny)

 

A bevezetés előzményei, okai, a jógyakorlat résztvevői és felelősségeik

A Frydenbo sixt autóbérlő és autószerelő cég ügyvezetője részt vett a Ringer I Vannet program egy reggelijén, mert már korábban is jó tapasztalatokat szerzett a szolgáltatókon keresztül való munkaerőfelvétellel. A Ringer I Vannet programmal egy olyan szándéknyilatkozatot írt alá, mely tartalmazza, hogy egy ügyfélkapcsolati menedzser révén egyszerre több szolgáltató cég munkakeresőivel is lehetősége legyen felvenni a kapcsolatot.
Az új ügyfélkapcsolati menedzser az A2G Kft-nél dolgozott, és alaposan átvizsgálta a Frydenbo cég egységeit. Amikor a cégnek egy új munkaerőre van szüksége, elég csupán az ügyfélkapcsolati menedzserrel kapcsolatba lépnie, aki már jól ismeri a cég felépítését, és aki nyolc különböző rehabilitációs foglalkoztató munkatársai között tud megfelelő jelöltet keresni. Az ügyfélkapcsolati menedzser a rehabilitációs foglalkoztató cégeknek továbbítja a hozzá beérkező munkaerő-igényeket, majd a foglalkoztató cégek válaszai után bemutatja a megfelelőnek vélt jelölteket a Frydenbo-nak.

Nehézségek, pozitívumok, eredmények és kulcs sikerfaktorok

A jógyakorlat kulcs sikerfaktora a szoros együttműködés az ügyfélkapcsolati menedzser, a szakképzési rehabilitációs szolgálatok és a munkaadó, a Frydenbo Kft. között. A cégvezető a társadalmi felelősségvállalás részeként szeretett volna több megváltozott munkaképességű munkaerőt alkalmazni és annak érdekében, hogy minél szélesebb körben kereshesse a megfelelő munkaerőt, több szolgáltató szervezettel is felvette a kapcsolatot. A különböző szervezetekkel való kapcsolattartás azonban túl sok időt emésztett fel, és ebben tudott segíteni a Ringer I Vannet (Hullámkörök a vízben) projekt. A cégeknek e projekt keretein belül csak egyetlen ügyfélkapcsolati munkatárssal kell tartaniuk a kapcsolatot, aki több rehabilitációs szervezettel és foglalkoztatóval dolgozik együtt azért, hogy a cég számára a legmegfelelőbb jelölteket tudja bemutatni.

 

Azzal, hogy a munkaadó biztonságosan tud új munkaerőt alkalmazni, még több céget lehet megnyerni a programnak, és még több munkaerőigényt lehet a rehabilitációs foglalkoztatók révén kielégíteni, ráadásul a munkaadók jó munkaerőhöz juthatnak.


„Mi is hozzájárulunk ahhoz, hogy emberek előre tudjanak haladni a rehabilitációs folyamatban, és, hogy munkába tudjanak állni. Ugyanakkor gazdaságilag is nagyobb biztonságban vagyunk, mert tartós foglalkoztatási szerződés megkötése előtt valóban meg tudjuk ismerni az új munkatársakat és képességeiket. Az a tény, hogy a szakképzési rehabilitációs szolgáltató segít nekünk a munkaerőhiányunk feltérképezésével és a megfelelő jelölt kiválasztásával, sok időt és energiát spórol meg a cégnek.”


(Jorund Dahl, ügyvezető igazgató, Frydenbo sixt car rental Kft. és Frydenbo car damage Kft.)

A jó gyakorlat eredményességének mérése, értékelése

Az eredményességet a Ringer I Vannet program a tartós foglalkoztatási megállapodások számában méri. Ezeket a számokat a rehabilitációs foglalkoztatást végző cégek a munkaügyi hivatalnak és a rehabilitációs foglalkozást végző cégek szövetségének (AVRE) is jelentik. A Frydenbo-val való együttműködés révén már két személynek is sikerült munkát találnia, illetve további egy személy a gyakornokságát tölti, hogy két hónapon belül tartós állást kaphasson. Egy negyedik személynél bár elkezdődött a gyakornoki fázis, de azt a jelölt kérésére megszüntették.

Fenntarthatóság

Az együttműködési megállapodás az A2G és a Frydenbo cég között határozatlan időre köttetett.

További tudnivalók:

Norvég nyelvű cikk Ronny elhelyezkedéséről: http://www.vest24.no/nyheter/arbeidsmarked/arbeidsliv/etter-to-ar-uten-jobbfi kk-ronny-en-ny-sjanse/s/5-82-14136