Norvégiai jógyakorlat: A védett foglalkoztatástól a nyílt munkaerőpiacig – Mentorált betanulás

A Scandic Hotels Norvégia egyik legnagyobb szállodalánca, a Norvég Szolgáltatóipari Szövetkezet, vagyis az NHO Service tagja. Az NHO Service a szolgáltató iparban tevékenykedő cégek képviseletén, lobbitevékenységein túl rehabilitációs foglalkoztató cé- gek hálózatát is fenntartja, illetve gondozza a Ringer I Vannet (Hullámkörök a vízben) projektet is, mely a megváltozott munkaképességű munkavállalók nyílt munkaerőpiacon való foglalkoztatását tűzte ki célul. A projekt célja, hogy a cégeket rehabilitációs foglalkoztatási szolgáltatókkal kösse össze.

A jógyakorlat részletes leírása, kitűzött céljai

Kristine 25 éves kerekes székes álláskereső. Az évek folyamán több gyakornoki pozíciót is betöltött, különböző oktatási programokban vett részt, és bár sok hasznos tapasztalatot gyűjtött, mégsem tudott tartósan elhelyezkedni.
A trondheimi Scandic Hotel Lerkendal megállapodást kötött a Ringer I Vannet (Hullámkörök a vízben) projekttel, mert megváltozott munkaképességű munkavállalókat szerettek volna toborozni. Az NHO Service, hogy kielégítse a szálloda munkaerőigényét, egy helyi, rehabilitációs foglalkoztató céggel vette fel a kapcsolatot, amely felmérte, hogy van-e megfelelő jelöltje a pozícióra.
Kristine a Rosenvik Kft.-vel, egy rehabilitációs foglalkoztató céggel volt kapcsolatban. A rehabilitációs foglalkoztató cég, a munkaügyi hivatal és a szálloda, valamint a Ringer I Vannet projekt és Kristine között létrejött együttműködés révén, Kristine 2014 novemberében a szálloda recepcióján kezdett szakmai gyakorlatot és 2015 júliusától már fizetett félállásban dolgozott a recepción, ahol szükség szerint hosszabb műszakokat is elvállalt.


„A fogyatékosságom és a kerekes székem miatt nem tudtam munkát találni. De kapcsolatba kerültem a Rosenvik céggel, és ők valóban segítettek, hogy egy rendes munkát találjak.”


(Kristine)

 

A bevezetés előzményei, okai, a jógyakorlat résztvevői és felelősségeik

A Scandic Hotel Lerkendal 2014-ben írt alá megállapodást a Ringer I Vannet (Hullámkörök a vízben) projekttel és azóta igyekszik új munkatársait a megyében működő hét rehabilitációs foglalkoztatást végző cég egyikén keresztül megtalálni. A Scandic Hotellel a kapcsolatot egy – a megyei rehabilitációs foglalkoztató cég egyikében, a Prima Kft.-nél dolgozó – ügyfélkapcsolati menedzser tartja.
A Scandic Hotel csak ezzel az egy ügyfélkapcsolati menedzserrel van kapcsolatban, viszont a menedzserek több cég munkaerőigényét is figyelemmel kísérik. A Scandic Hotel nemcsak új munkaerőt tud a Ringer I Vannet program révén fogadni, de egyben cég a társadalmi felelősségvállalását is erősítheti.

Nehézségek, pozitívumok, eredmények és kulcs sikerfaktorok

A szálloda recepciójának vezetője évek óta kampányolt a megváltozott munkaképességű emberek felvételéért, mert már előző munkahelyein is sikeresen alkalmazott megváltozott munkaképességű kollégákat a munkaügyi hivatalon keresztül. A Ringer I Vannet projekttel kötött megállapodás értelmében egy személyes ügyfélkapcsolati menedzser lett kinevezve a szállodával folytatott kommunikáci- óra. A Rosenvik Kft. és a projekt közti szoros kooperációnak köszönhetően Kristine sikeresen beilleszkedett új munkaerőként. A recepció vezetője külön kiemelte a mentorok és a rehabilitációs foglalkoztatást végző cég gondosságát Kristine kiképzése folyamán.

A jógyakorlat eredményességének mérése, értékelése

Sok időt és energiát kellett arra szánni, hogy Kristine szükségleteihez lehessen igazítani a munkakört a szállodában. Bár kétségkívül megvoltak a képességei ehhez a munkához, de a betanulás során ügyelni kellett arra, hogy a munkaidőt Kristine lehetőségeihez és egészségéhez igazodva alakítsák ki. Mindenki igyekezett a lehetőségekre, és nem az akadályokra figyelni. A rehabilitációs foglalkoztatást végző cég az elejétől kezdve hangsúlyozta: a cél, hogy Kristine minél hamarabb továbbléphessen a fizetett alkalmazotti pozícióba. Az eredményességet a Ringer I Vannet projekt a tartós foglalkoztatási megállapodások számában méri. Ezeket a számokat a rehabilitációs foglalkoztatást végző cégek a munkaügyi hivatalnak és a rehabilitációs foglalkozást végző cégek szövetségének (AVRE) is jelentik.


„Heti egy nappal kezdtem, és egy idő után áttértem a kettőre. Időközben már heti három napot is dolgozok és örülök, hogy folyamatosan tudom növelni a munkanapjaim számát.”


(Kristine)

Fenntarthatóság

A recepció vezetője (munkaadó) empatikus azokkal, akik nehezen lépnek be a munkaerőpiacra, vagy egyáltalán nem is találnak munkát. Hangsúlyozta, hogy a szálloda számára nem opció, hogy egy sima munkaközvetítő céget használjanak a munkaerőhiány betöltésére, mert ők többnyire nem tudják, hogy hogyan műkö- dik egy szálloda és nem veszik figyelembe, hogy a betanulás milyen sok időt vesz igénybe. Kristine sikeres alkalmazása a Ringer I Vannet projekten keresztül további megváltozott munkaképességű munkatársak felvételét is megkönnyíti majd, nem csak a recepción, de a szálloda más területein is.

 

További tudnivalók:

A norvég szakképzési rehabilitációs cégek szövetsége: http://arbeidoginkludering.no/general-information

Norvég nyelvű újságcikk és interjú Kristinnel: http://www.nrk.no/trondelag/nho-prosjekt-skaffar-ufore-jobb-1.12300015 Scandic Hotel Lerkendal

Scandic Hotels honlapja: http://www.scandichotels.com/Hotels/Norway/Trondheim/Lerkendal/#.VhuGvK3ouHs